WINTER WEIGHT: WAAROM JE GEWICHT TOENEEMT

Winter is coming.. En dat betekent dat we onszelf weer lekker kunnen verstoppen in dikke jassen en truien. Maar is dit tegen de kou, of ook om wat extra kilo’s te verbergen? Chocoladeletters met sinterklaas, familiediners met kerst en olliebollen met oud en nieuw hebben niet echt een goede invloed op je figuur. Uit onderzoek blijkt dat we in de wintermaanden zwaarder zijn dan in de zomer, en dat komt niet alleen door de extraatjes tijdens de feestdagen.

Vet voor warmte

Ons lichaam houdt wanneer het kouder is meer vet vast. Dit is genetisch bepaald als overlevingsmechanisme om ons warm te houden en voor het geval er een voedseltekort tijdens de winter. Echter hebben we dit mechanisme niet meer nodig. Onze omgeving is meestal verwarmd en een er is in onze samenleving geen tekort aan voedsel. Je lichaam vraagt om extra energie die we vervolgens niet gebruiken, en dus opslaan als vet.

Uitdroging

Het klinkt misschien raar, maar in de winter zweten we net zoveel als tijdens andere seizoenen. Doordat onze verwarming lekker aanstaat, of extra lagen kleding die we dragen, kunnen we uitgedroogd raken. De reactie van ons lichaam op uitdroging wordt vaak verward met een hongergevoel.

Winter blues

De donkere en koude wintermaanden kunnen depressieve gevoelens opwekken. Symptomen van winter blues zijn prikkelbaarheid, gebrek aan interesse in sociale activiteiten, concentratieproblemen en vermoeidheid. Dit kan leiden tot een verlangen naar comfort food met een hoog caloriegehalte om je beter te voelen. Het kan er tevens voor zorgen dat je geen zin en energie hebt voor een workout.

Tekort aan zonlicht

In het verlengde draagt is een tekort aan vitamine D ook toe aan een toename van je gewicht. Verschillende onderzoeken tonen aan dat de hoeveelheid vitamine D invloed heeft op je gewicht. En we hebben zonlicht nodig om vitamine D aan te maken.

Feestdagen

Al het extra lekkers tijdens de feestdagen speelt natuurlijk nog steeds een rol. Het vermijden van ongezonde keuzes wordt je tijdens deze dagen extra moeilijk gemaakt, zowel door het aanbod als door de tradities van samenzijn en gezelligheid. Daarnaast kiezen we in de wintermaanden eerder voor calorierijke maaltijden en dranken, bijvoorbeeld stamppot en warme chocomelk.

Stress

De wintermaanden, en de feestdagen in het bijzonder, kunnen extra stressvol zijn. Veel sociale verplichtingen, taken die voor het einde van het jaar af moeten en dagen die korter lijken leiden tot weinig tijd voor ontspanning. Een verhoogd stresshormoon en bijbehorende emoties kunnen ervoor zorgen tot je eerder een hongergevoel krijgt en dat je meer eet dan nodig is.

Warme winterkleding

Tijdens de wintermaanden zijn we geneigd om ons lekker warm aan te kleden, met dikke sweaters of een oversized joggingsbroek. Hierdoor neem de bewustwording van je eigen lichaam af. Een trui zit namelijk niet snel te strak, dus een extra kilootje heb je minder snel door. Je mist dus zichtbare signalen voor gewichtsbeheersing.

In de winter hebben we gemiddeld een overschot van rond de 200 calorieën per dag. Hieronder een aantal tips om je calorie inname te beperken of je calorieverbruik te verhogen:

  • Blijf sporten. Juist als het koud is kun je lekker opwarmen in de sportschool. En na een lekker warme douche kun je voldaan in je oversized sweater op de bank ploffen.
  • Kies voor wintersporten. Dit is het ideale seizoen om te gaan schaatsen of skiën. Zoek de sneeuw op of kies voor een indoor piste of ijsbaan om lekker wat calorieën te verbranden.
  • Bedenk dat de lente in aantocht is. En het principe ‘summerbodies are made in winter’ scheelt je een hele hoop herstelwerk in het voorjaar.
  • Maak gezonde stamppotten. Gebruik bijvoorbeeld zoete aardappel en voeg extra groente toe aan je stamppot. Zo heb je toch je comfort food, minder calorieën en krijg je voldoende groente binnen voor je weerstand.
  • Geniet met mate. Natuurlijk horen de pepernoten en oliebollen erbij tijdens de feestdagen. Maar durf ook een keer nee te zeggen of compenseer door de dag erop een lichtere maaltijd te nemen. Of ga een keertje vaker sporten met al die extra vrije dagen.

En mocht je nou toch een kilootje aankomen, geen stress. In januari kun je net als de rest van Nederland weer aan de slag met goede voornemens 😉.

Door |14 november 2018|Blog|Reacties uitgeschakeld voor WINTER WEIGHT: WAAROM JE GEWICHT TOENEEMT