WAKE UP & WORKOUT: START JE DAG GOED

De wekker gaat: je ogen voelen zwaar, je drukt de snooze knop van je wekker in en draait je nog een keer lekker om onder je warme dekbed. HELL NO. Je springt je bed uit, trekt snel je sportoutfit aan, en knalt er een korte workout uit om je dag vol energie te beginnen!

Misschien klinkt dit veel te enthousiast en totaal niet realistisch, met name als je geen ochtend persoon bent. Maar een korte workout wanneer je net wakker bent kan er nou net voor zorgen dat je sneller wakker wordt. Hier zijn 10 argumenten voor je om het eens te proberen:

  • 1. Het maakt je wakker

    Naast de cafeïne uit koffie of thee is een korte workout een goed alternatief om je alertheid in de ochtend een boost te geven. De Harvard Medical School stelt dat een korte cardio workout je wakker kan maken, mentale processen versneld en het geheugen verbeterd, ongeacht je fitness niveau of conditie. Dus zie je ochtend workout als een kop koffie om je dag goed te beginnen.

  • 2. Het verhoogt je stofwisseling

    Een workout voor je ontbijt kan ervoor zorgen dat je gedurende de dag meer vet verbrand door je stofwisseling een boost te geven. Je verbrandt dus meer calorieën gedurende de dag. ‘s Nachts worden de testosteron levels in je lichaam verhoogd, en deze hebben een piek zodra je wakker wordt. Wanneer je een training doet met deze verhoogde testosteron levels kun je meer spiermassa opbouwen dan later op de dag.

  • 3. Geeft je een gevoel van voldoening

    Het maakt niet uit hoe je dag verder verloopt, je hebt alvast een ding bereikt: een workout. Dus ook al lopen je meetings uit of kom je in de file terecht, je beweging heb je al gehad.

  • 4. Tijd voor jezelf

    Voordat je kinderen of je partner je aandacht opeisen of je werkverplichtingen beginnen heb je even een moment voor jezelf. Of het een rondje hardlopen is, een yoga sessie of een korte HIIT workout, geniet even van de rust voor de chaos van de dag begint.

  • 5. Maakt je energieker en vrolijker

    Wanneer de wekker ietsje vroeger gaat omdat je een workout gepland wordt, is vrolijk en energiek misschien niet je allereerste mood. Maar door lichaamsbeweging komen endorfine vrij, en endorfine is je geluk hormoon. Na je workout kun jij je dag met een positief gevoel starten, en heb je minder tijd nodig om wakker te worden.

  • 6. Zorgt voor meer focus

    Naast een verbetering van je humeur, blijkt uit onderzoek dat lichaamsbeweging ook mentale cognitie verbeterd. Dit leidt tot een betere focus en concentratie op je werk. Gemiddeld houdt deze mentale focus vier tot tien uur na lichamelijke inspanning aan, dat is precies genoeg om je dag door te komen!

  • 7. Keuze voor gezondere voeding

    Een workout in de ochtend beïnvloedt je keuzes op gebied van voeding gedurende de dag. Je hebt al een gezonde keuze gemaakt door te bewegingen, en voor je gevoel is het zonde om dit te verpesten met ongezonde snacks of maaltijden. Zorg wel dat je voldoende eet, aangezien je stofwisseling een boost heeft gekregen.

  • 8. Je bouwt een ritme op

    Door structureel ochtend workouts in te plannen ontstaat een ritme. Het is vrij onwaarschijnlijk dat je vroeg in de ochtend verjaardagen hebt, afspraken met vrienden of andere verplichtingen die er voor kunnen zorgen dat je een workout moet cancelen. Natuurlijk heb je af en toe dagen dat je alsnog op de snooze knop van je wekker drukt en je nog een keer omdraait. Maar hoe vaker je beweegt in de ochtend, hoe makkelijker het wordt om ervoor op te staan.

  • 9. Je hebt de avond vrij

    Hoe relax is het om na je werkdag of andere verplichtingen niet meer aan een workout te hoeven denken. Of om nog een extra workout in de avond te pakken als je daar wel zin in hebt (een workout in de avond heeft namelijk ook zijn voordelen). Maar is het toevallig lekker weer voor een terrasje, of ga je spontaan bij vrienden op bezoek, dan hoef jij je niet schuldig te voelen over een gemiste training.

  • 10. Je slaapt beter

    Hoe tegenstrijdig dit misschien ook klinkt, uit onderzoek is gebleken dat mensen die in de ochtend trainen, langer en beter slapen en een lagere bloeddruk hebben dan mensen die later op de dag trainen.

Met deze 10 argumenten zet jij morgen je wekker vast en zeker een kwartiertje eerder om een workout te rocken! Om je te helpen hieronder een korte workout die je zonder materialen kunt doen:

3 rondjes (12 minuten):

 1 minuut: Mountain Climber

1 minuut: Alternating Lunges

1 minuut: Push-ups

1 minuut: Squat Jumps

Door |5 november 2018|Blog|Reacties uitgeschakeld voor WAKE UP & WORKOUT: START JE DAG GOED