Waarom voedingsschema’s niet werken

Veel klanten vragen vrijwel direct om een voedingsschema wanneer ze starten met personal of small group training. Maar een standaard voedingsschema werkt niet voor iedereen en is een tijdelijke oplossing . Ik vertel je liever een paar tips en tricks die wel duurzaam werken.  

Maar waarom werken standaards voedingsschema’s vaak niet? Een voedingsschema zorgt tenslotte voor structuur en je hoeft zelf niet na te denken. Maar om de meestal strenge en eenzijdige voedingsschema’s te volgen is best wel wat discipline nodig. En begrip voor de keuzes die zijn gemaakt bij het samenstellen van dit voedingsschema. Hier een aantal scenario’s waarom het verkeerd kan gaan.

Scenario 1: Je houdt je niet aan het schema

Het maakt niet uit hoe graag je het wil, of hoe enthousiast je bent, een voedingsschema is nu eenmaal lastig vol te houden. Je dagelijks leven gaat gewoon door:

  • De vaste tijdstippen passen net even niet bij je werkplanning
  • Je bent druk met andere dingen
  • De voorbereiding schiet er even bij in
  • Jij, je partner of kinderen worden ziek
  • Feestjes of verjaardagen
  • Je hebt net ff geen zin om die bak kwark in de avond op te eten

Zelfs als je veel geld hebt betaald voor een voor een voedingsschema kun je er nog steeds moeite mee hebben. Dit betekent helaas wel dat je misschien niet de resultaten haalt waar je op gehoopt had.

Scenario 2: Je volgt het plan perfect

In feite volg je het plan te goed en te lang. De meeste voedingsschema’s zijn gemaakt voor tijdelijk gebruik. Ze zijn ontworpen om een bepaald doel (op korte termijn) te behalen. Je lichaam zal zich snel aanpassen aan deze manier van eten, maar te lang op weinig calorieën of een schema met weinig koolhydraten kan zorgen voor lichamelijke problemen. Zoals bijvoorbeeld een verstoorde hormoonbalans, vertraagd metabolisme of een obsessie met het tellen en bijhouden van calorieën. In combinatie met veel sporten kan je lichaam, maar ook je mentaal, snel overtraind raken.

Scenario 3: Je volgt het voedingsschema een tijdje maar het werkt niet

Het is geen duurzame oplossing en je gaat je er na een tijdje niet beter door voelen. Wellicht heb je wat korte termijn resultaten behaald, maar je vind het leven met concessies op gebied van voeding vreselijk. Je bent het afwegen van voeding beu en snakt naar een glaasje wijn in het weekend. Dit is wel een beetje de achterliggende gedachte van veel aanbieders van voedingsschema’s op de markt. Je kunt het niet meer volhouden en komt terug voor of een nieuw schema of intensievere begeleiding. Maar hierdoor mis je de kans om te leren hoe je veranderingen kunt doorvoeren die echt blijvend zijn en waar je niet ongelukkig van wordt.

Wees realistisch en geniet

Mijn persoonlijk grootste probleem met standaard voedingsschema’s is dat ze zich volledig focussen op calorieën en voedingsstoffen. We eten geen calorieën of voedingsstoffen, we eten voedsel. Dit eten we samen met andere mensen, we hebben een voorkeur voor dingen die we lekker vinden en we willen niet alles afmeten en wegen.

Natuurlijk is een (strict) dieet in sommige gevallen nodig. Bijvoorbeeld voor topsporters en professionele atleten. Dit zijn mensen die hun geld verdienen met hun lichaam en lichamelijke prestaties. Zij gebruiken een voedingsschema ter voorbereiding op trainingen en wedstrijden. Maar de meeste van ons hebben deze chirurgische precisie in het plannen van maaltijden niet nodig.

Conclusie: als je beter wil leren eten hoef je niet meteen rare dingen te doen. Je hoeft echt niet alles te wegen of elke walnoot te tellen. Denk eerder aan wat je nu eet, en hoe je dit beetje voor beetje beter kunt maken. Dit doe je met kleine aanpassingen, zo houd je het vol en maak je het ook nog eens leuk. Daarnaast is het gevoel wanneer je resultaat boekt zoveel beter, want je hebt er je eigen draai aan gegeven en niet je hele leven hoeven opofferen. Je hoeft echt niet perfect te zijn, met realistisch kom je een stuk verder.

Een belangrijk deel van je succes is de voorbereiding. Wanneer je hier meer tijd aan besteedt kun je al snel een verschil maken. Wil je meer weten over het voorbereiden van je maaltijden, lees dan de blog over foodpreppen.

Op de lange termijn

Nu wil ik natuurlijk niet mijn eigen business onderuit halen. Het volgen van een voedingsschema kan zeker wel nuttig zijn. Maar gebruik het eerder ter inspiratie en voor een korte periode. Een voedingsschema is bedoeld als tijdelijk hulpmiddel voor een korte termijn doel. Heb je lange termijn doelen, schakel dan hulp in van een personal trainer of voedingscoach. Maak een plan wat duurzaam is en investeer in jezelf. En zorg dat je blijft genieten van wat je eet en drinkt, want sommige dingen zijn zoooo lekker. Er komen bij mij nu meteen een hele hoop voorbeelden in gedachten voorbij maar ik wil je niet direct het verkeerde pad op sturen. Je kunt natuurlijk altijd bij me terecht voor vragen of om over je doelen te sparren!

Door |17 oktober 2017|Blog|Reacties uitgeschakeld voor Waarom voedingsschema’s niet werken