Gezond eten maar niet afvallen: wat nu?

“Ik eet al enige tijd gezond, weinig suiker en snoep, weinig koolhydraten en bereid alles vers. Ook sport ik regelmatig (3x per week), maar ik val geen kilo af. Wat doe ik verkeerd?”

Deze vraag werd mij recent gesteld, en ik heb meerdere soortgelijke vragen gekregen in de afgelopen maanden. Helaas kan ik je geen standaard antwoord geven op deze vraag. De oorzaken voor dit ‘gewichtsplateau’ zijn afhankelijk van verschillende variabelen die per persoon anders zijn. Afvallen kan soms super frustrerend zijn. Met name als je gezond probeert te eten en bijna nooit snoept of drinkt, dan kan de moed in je schoenen zakken. Want waarom al die moeite doen als het toch niet werkt? Dit gevoel is volkomen te begrijpen, maar misschien heb ik wat tips voor je om de oorzaken te achterhalen en een stap in de goede richting te zetten.

 

  • Krijg inzicht in je voeding

    De eerste stap in jouw persoonlijke oorzaakanalyse is het bijhouden van wat je gedurende de week eet. Schrijf alles op wat je eet, maar ook drinkt. Je hoeft niet eens de calorieën te noteren. Dit kan via een app, maar ook gewoon op een notitieblok. Vergeet niet om ook elk snoepje op werk, glaasje wijn in het weekend en tussendoortje op te schrijven en ook de momenten en tijdstippen waarop je iets hebt gegeten of gedronken. Zo krijg je een goed beeld van wat je daadwerkelijk eet en kun je gericht gaan bijsturen op je voeding.

    Ik wil hier wel bij opmerken dat dit dagboek alleen dient om je bewust te maken van je patroon. Er hangt geen oordeel aan de invulling ervan, dus voel je niet slecht om dat ene ijsje wat er bijvoorbeeld op staat. Het is een tool om je meer inzicht te geven in wat en wanneer je eet, om zo simpele aanpassingen te doen.

  • Identificeer Quick Wins

    Aan het einde van de week bekijk je jouw persoonlijke voedingsdagboek en markeer je alles wat misschien toch niet echt een gezonde keuze was. Vaak kun je hier al snel een patroon in ontdekken. Op welke momenten ben je gevoelig voor een snack aanval, of heb je moeite je gezonde gewoontes vol te houden. Misschien heb je moeite om gezond te eten als je veel in de auto zit. Een simpele aanpassing is dan om gezonde snacks, zoals noten of fruit, mee te nemen in de auto.

  • Zorg voor voldoende eiwitten

    Zorg dat je voeding voldoende eiwitten bevat. In veel dagboeken die ik van klanten voorbij zie komen valt een tekort aan eiwitten op. Dit heeft vaak 2 oorzaken waarvan een te maken hebben met het binnenkrijgen van te weinig categorieën op dagelijkse basis. Of er is in de avond een toename in vette snacks te zien, of er wordt (onbewust) gekozen voor verkeerde tussendoortjes. Voedingsmiddelen die snel klaar zijn (of kant en klaar) of die gemakkelijk mee te nemen zijn (want ze zijn bijvoorbeeld al voorverpakt) bevatten voornamelijk vetten en koolhydraten. Probeer deze dus zoveel mogelijk te vermijden. En kies tijdens je maaltijden voor voldoende eiwitten. Dit zorgt er meteen voor dat je langer vol zit en minder behoefte hebt om te gaan snacken.

  • Analyseer je aanpassingen

    Wanneer je een aantal veranderingen hebt uitgewerkt en doorgevoerd, houd dan opnieuw een week je voeding bij. Op deze manier weet je precies hoe het gaat. Leg beide dagboeken naast elkaar en beoordeel of het op deze manier beter gaat. En laat je ook hier niet demotiveren doordat je af en toe toch wat lekkers neemt. Dat hoort erbij en zorgt ervoor dat je geen vreetbuien krijgt of eetprobleem ontwikkeld. Genieten van eten en drinken is nog steeds belangrijk.

 

Kom je vervolgens tot de conclusie dat je daadwerkelijk alleen maar goede producten binnenkrijgt en dat je niet overmatig snoept of drinkt, en val je in een paar weken nog steeds niet af? Dan kan het zijn dat je lichaam anders reageert op koolhydraten of vetten (afhankelijk van je lichaamstype) en kun je de hoeveelheid hiervan verminderen. Laat je ondersteunen door een voedingsdeskundige om de juiste hoeveelheid calorieën en macronutriënten voor jouw persoonlijk te berekenen om zo efficiënt mogelijk af te vallen.

In sommige gevallen kan het verminderen van calorieën en aanpassen van voeding niet leiden  tot gewichtsafname. Bedenk dan of je eerlijk naar jezelf geweest bent in de voorgaande stappen en of je lifestyle in lijn is met je voedingspatroon. Is dit het geval dan kunnen er medische kwesties zijn die een rol spelen. Raadpleeg een specialist of huisarts en laat je bloed eens testen om dit uit te sluiten.

Door |5 oktober 2017|Blog|1 Reactie

Eén reactie

  1. Berna 11 oktober 2017 om 19:09

    Top om te lezen. Stiekem weet ik wel hoe het zit, na de voedingsanalyse die ik bij je heb gehad (vorig jaar). Maar het motiveert me weer extra door dit blog te lezen!

Reacties zijn gesloten.