5 redenen waarom jij constant moe bent

Sommige ochtenden heb je het gevoel dat je de hele nacht met een krokodil gevochten heb en ontbreekt alle energie in de ochtend. Dat kan gebeuren, we slapen allemaal wel eens een nacht slecht of worden wakker met wat minder energie dan normaal. Maar merk je dat zelf als je energiek wakker wordt, je batterij gedurende de dag snel leeg raakt? Aan het eind van de dag is er weinig energie meer over en sporten schiet er daardoor ook wel eens bij in. Klinkt dit herkenbaar? Dan ben je niet alleen. Volgens Amerikaans onderzoek krijgen we momenteel 20% minder slaap dan in de vorige eeuw. Langere werktijden, meer stress en meer prikkels zorgen dat we minder uren effectieve slaap krijgen. Ik geef je 5 mogelijke oorzaken van je vermoeidheid.

Je slaapt te kort

Beetje flauw, maar dit is een inkoppertje. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid slaap is 7 tot 8 uur per dag. Sommige kunnen functioneren met minder uren slaap maar voor de gemiddelde persoon is dit nodig voor voldoende herstel. Voor fanatieke sporters is het helemaal essentieel om je lichaam voldoende rust te geven. In de volgende blog leg ik je uit wat er gebeurd als je te weinig slaap krijgt voor langere tijd. Te lang slapen is ook weer niet goed voor je volgens.

Je sport onvoldoende

Dit klinkt wellicht een beetje tegenstrijdig. Meer gaan sporten terwijl je eigenlijk te moe bent om te sporten. Daar word je dan toch juist extra moe van? Een uitgevoerd door de Universiteit van Georgia toont aan dat regelmatig bewegen op een lage intensiteit je energielevel een oppepper kan geven.

Je sport teveel

Logischerwijs is het tegenovergestelde ook niet goed. Dit is vast geen verassing maar overbelasting van je lichaam heeft ook invloed op je geest. Helaas hebben we geen duracel batterij die maar eens in de week opgeladen hoeft te worden en heeft ons lichaam einleitung bachelorarbeit tijd nodig om te herstellen van fysieke inspanning. De lijn tussen hard trainen en jezelf overtrainen is moeilijk aan te voelen, maar wanneer je over deze grens bent neemt het stresslevel in je lichaam gigantisch toe. Met een aantal biochemische reacties in je lichaam als gevolg, die proberen je lichaam te beschermen. Bijvoorbeeld het vertragen van bepaalde processen, wat vermoeidheid veroorzaakt.

Je darmen zijn in de war

Er is veel onderzoek gedaan naar de rol van je maagdarmstelsel in het reguleren van energie, emoties, gezondheid en huidconditie. Veel van deze onderzoeken hebben te maken met priobiotica en prebiotica, maar daar zal ik je nu niet mee lastig vallen. Het komt er op neer dat wanneer je maagdarmstelsel uit balans is, dit kan leiden tot allergieën, verminderde immuunrespons, slaaptekort en andere factoren die kunnen bijdragen tot uitputting. Let dus goed op wat je eet en wanneer je eet. Hierover volgende week meer.

Je slaapt niet goed

Alhoewel je misschien op tijd naar bed bent gegaan en uitgerust wakker wordt, wil dit niet zeggen dat je ook een goede nachtrust hebt gehad. Teveel piekeren, tussentijds wakker worden of onrustige slaap, kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je niet in de diepe slaap komt die nodig is om te herstellen. Dit heeft invloed op je alertheid en concentratie gedurende de dag. Een slaapapneu (leuk woord) komt best vaak voor en wordt vaak niet of te laat herkend. Er zijn verschillende apps die je slaap registreren dus wellicht leuk om een keer te checken. Kun je meteen de app aanzetten die registreert of je partner snurkt. Zou zomaar de oorzaak van je probleem kunnen zijn.

In het algemeen is het normaal dat we allemaal wel eens moe zijn. Maar een structurele vermoeidheid is geen normale situatie. Pak de bron van stress aan, zorg voor voldoende beweging en verbeter je voeding, rust en herstel.  Hier een aantal tips om je slaap routine te verbeteren en je interne slaapklokje te resetten.

  • Let op je voeding

    Als je vermoeid bent neig je snel naar zoete koolhydraten om je energielevel een boost te geven. Dit zorgt er echter alleen maar voor dat je net zo snel weer een dip krijgt en je beïnvloedt het vermogen van je lichaam om glucose te verwerken, wat sowieso al meer moeite kost wanneer je moe bent. Neem liever een snack met gezonde vetten, zoals noten.

  • Vermijd teveel verlichting

    Dim de lichten een tot drie uur voordat je zou willen slapen en pas de verlichting van je telefoon aan naar een nachtmodus (of verlaag het helderheidsniveau). Vermijd tevens de televisie of ipad vlak voor het slapen.

  • Gebruik lavendel olie

    Lavendel staat bekend om de therapeutische eigenschappen, zoals ontspanning en het kalmeren van geest en huid. Een studie van de University van Wenen toont aan dat lavendel olie snel wordt geabsorbeerd door de huid en binnen 20 minuten een kalmerende werking heeft. Neem voor het slapen gaan een bad met lavendel olie of wrijf wat van deze olie op de binnenkant van je polsen om tot rust te komen.

  • Neem een warme douche

    De temperatuurdaling tussen een warme douche en een koelere slaapkamer zorgt voor een L-tryptofaan reactie in het lichaam. Een oude studie toont aan dat L-tryptofaan een positieve verandering in de totale slaaptijd veroorzaakt, evenals een rustgevend gevoel. Neem voor deze effecten een warme, maar niet hete, douche voor het slapen gaan zodat het warme water je huid verwarmt maar je interne lichaamstemperatuur verlaagt. Zorg dat je slaapkamer lekker koel is, idealiter tussen de 15,5℃ en 19,5℃ volgens de National Sleep Foundation.

Door |26 september 2017|Blog|Reacties uitgeschakeld voor 5 redenen waarom jij constant moe bent