Voorkom een burn out: dit zijn de signalen

Waarschijnlijk kennen we allemaal wel iemand kennen uit onze omgeving met een burn-out, of wellicht heb je zelf al eens in deze situatie gezeten. En in onze huidige samenleving wordt het risico op een burn-out alleen maar groter. Er zijn steeds meer prikkels door onder andere internet en social media. Ook willen we alles tegelijk doen en meten we ons constant met anderen. We leggen onszelf daardoor bepaalde verwachtingen op die in veel gevallen niet realistisch zijn. Zo moeten vrouwen naast een (succesvolle) carrière ook het huishouden regelen, moeder zijn, klaarstaan voor vriendinnen, zoveel mogelijk sociale evenementen bijwonen en er ook nog goed en verzorgd uitzien. En mannen, die moeten handig zijn, de tuin doen en op zakelijk gebied aan een heleboel eisen voldoen. Oh en zich lief en romantisch opstellen tegenover ons vrouwen, maar ach waar vind je die mannen nog tegenwoordig?

Ik moet eerlijk toegeven dat de titel van deze blog enigszins misleidend is. Een burn-out kun je niet altijd voorkomen. Maar wanneer je de signalen tijdig herkent kun je wel (preventieve) maatregelen nemen om de kans te verkleinen en/of zo snel mogelijk te herstellen. 

 

Wat is een burn-out?

Er zijn meerdere definities van een burn-out, maar ze omvatten allemaal de onderdelen: geestelijke en/of lichamelijke uitputting en langdurige stress. Vaak worden de termen burn-out en overspannenheid door elkaar heen gebruikt. Er is echter een verschil tussen een burn-out en overspannenheid. Bij overspannenheid is de oorzaak vrij plotseling en heeft vaak te maken met een impactvolle verandering. Bij een burn-out gaat het om een langduriger proces waarbij je steeds verder aftakelt. Wanneer je overspannen bent en de klachten blijft negeren kan dit wel leiden tot een burn-out.

Lees hieronder een aantal mogelijke signalen van een burn-out inclusief een tip om zelf mee aan de slag te gaan.

  • Weinig of geen energie

    Een van de belangrijkste signalen van een burn-out is weinig tot geen energie of zin hebben iets te doen. Een lusteloos en uitgeput gevoel en zelfs simpele dingen kosten veel moeite.

    Tip: gebruik de energie die je hebt te richten op kleine doelen en maak deze SMART. Voorkom het weglekken van energie naar onderwerpen of gedachten die je niet kunt controleren.

  • Veel piekeren en slapeloosheid

    Ook continu piekeren en slapeloosheid kunnen signalen zijn van een burn-out. Je maakt je druk over werk, verplichtingen en dingen die je nog moet doen. Je ligt wakker van al deze gedachten, hebt last van slapeloosheid met een slaapgebrek als gevolg. Hierdoor slaat nog meer vermoeidheid toe, gaat je functioneren omlaag en werkt je geheugen niet meer optimaal.  

    Tip: Plan elke dag een moment in om te piekeren en schrijf je gedachten op. En probeer elke week een dag aan piekeren over te slaan.

  • Lichamelijke klachten

    Naast vermoeidheid is er vaak ook sprake van een lage lichamelijke weerstand. Jezelf uitputten, weinig slapen en ongezond eten kunnen leiden tot lichamelijk klachten. Denk aan een verkoudheid, last van spijsverteringsorganen, rug- en nekklachten en problemen met hartslag en ademhaling. Je lichaam staat onder constante spanning wat een gejaagd gevoel kan geven.

    Tip: hoe meer je probeert om je lichaam onder controle te krijgen, hoe erger het vaak wordt. Bedenk dat je lichaam geprogrammeerd is om zo te reageren op stressvolle situaties en je een waarschuwingssignaal geeft. Zoek een manier die jouw helpt ontspannen. Dit kan yoga of mediteren zijn, een massage of een bad, het lezen van een goed boek maar ook een rondje hardlopen kan je helpen ontspannen.

  • Onzeker en besluiteloos

    Wanneer dingen niet meer zo gemakkelijk gaan als voorheen kun je gaan twijfelen aan jezelf. Je bent onzeker over je rol als partner of moeder of over je werkprestaties. Doordat je zo druk bezig bent met jezelf naar beneden halen, kun je ook onverschillig of ongeïnteresseerd overkomen op anderen. Daarnaast slaat de twijfel toe in beslissingen. Zou je dat ene feestje nou wel of niet meepakken? Is het juist goed voor me of niet?

    Tip: Motiveer jezelf zoals je dat bij een vriend of vriendin zou doen. Sta stil bij de dingen die wel een succes zijn en geniet hier ook even van. En wanneer je twijfelt of iets goed voor je is, betekent het dat geen van de opties echt slecht zou zijn. Kies hetgeen wat je op dat moment het meeste energie geeft. En anders is het simpelweg kop of munt.

  • Overgevoeligheid en irritaties

    Je emmer is redelijk vol en elke druppel kan hem laten overlopen. Door ergernissen te onderdrukken wordt je lontje nog korter. Een teveel aan activiteiten, geluiden of vragen kan een trigger zijn om uit je slof te schieten. Je bent je veerkracht kwijt en je kunt als onredelijk overkomen op je omgeving.

    Tip: Besef dat je jouw negatieve energie bundelt en richt op iets wat niet de oorzaak is van deze energie. Maak die ene druppel niet belangrijker of groter dan het is en stop de energie in dingen die wel belangrijk zijn, zoals jezelf en je herstel.

Door |10 augustus 2017|Blog|Reacties uitgeschakeld voor Voorkom een burn out: dit zijn de signalen