Waarom iedere sporter moet foamrollen

Wellicht heb je in de sportschool al wel eens iemand voorbij zien lopen met een foamroller. En ik weet bijna zeker dat je in eerste instantie geen idee had wat je daarmee zou moeten doen. Misschien heb je nog steeds geen idee. Het gebruik van een foamroller is sterk in opkomst en als Personal Trainer ben ik ook zeker fan van de foamroller om het lichaam van mijn klanten soepel te houden en de bewegingsvrijheid te vergroten. In deze blog leg ik je kort uit wat foamrollen is en hoe het jou als sporter kan helpen.

Wat is Foamrollen?

Foamrolling kan ingezet worden om je spieren voor te bereiden op een training, maar ook om je herstel te bevorderen. Net als bij een sportmassage zorgt foamrollen voor een betere doorbloeding en zuurstofhuishouding, en worden afvalstoffen makkelijker afgevoerd.

Waarom Foamrollen?

Door de foamroller op de juiste manier te gebruiken kun je de hierboven besproken triggerpoints, verklevingen en knopen in je spieren verminderen en/of verwijderen. Je zet met je lichaamsgewicht druk op de foamroller om de verklevingen en knopen aan te pakken.

Wanneer deze verklevingen en knopen blijven zitten kan dit een beperkte mobiliteit tot gevolg hebben en uiteindelijk leiden tot blessures. Verklevingen en knopen kunnen ontstaan door het herhaaldelijk overschrijden van de belastbaarheid van je spieren of gewrichten kunnen blessures ontstaan. Dit kan komen door eenzijdige training, verkeerde techniek, overbelasting door te weinig herstel of acuut trauma aan spier of gewricht. Door te werken met een foamroller kun je deze verklevingen en knopen verminderen en in sommige gevallen zelfs verwijderen (Sady SP, Wortman M, Blanke D: Flexibility training: ballistic, static, or proprioceptive neuromuscular facilitation? Physics  Medical Rehabilitation; Jun, 63, 6, 1982).

Stretchen bij verklevingen en knopen in je spieren is geen goed alternatief. Beeld je maar eens in dat je een knoop in je schoenveter hebt zitten. Wat gebeurd er als je daar aan gaat trekken? Juist, de knoop gaat alleen maar strakker zitten en je krijgt hem er nog moeilijker uit. Het is daarom belangrijk om te weten wanneer je wel en niet moet stretchen.

Hoe werkt het Foamrollen?

Iedereen heeft wel eens last van verklevingen in de spieren. Deze verklevingen kunnen je bewegingsvrijheid beperken, maar kunnen ook pijnklachten veroorzaken. De plek waar je de pijn ervaart, is niet altijd de oorzaak van de pijn. Dit heeft te maken met triggerpoints. Ieder mens heeft een fasciaal systeem, dit is het bindweefsel wat alle botten, spieren, organen en het zenuwstelsel omhult. Dit systeem brengt je hele lichaam in verbinding. Het is dus een soort kleed wat je lichaam bedekt. Als een stuk van dit bindweefsel beschadigt door bijvoorbeeld je training, dan kan er ergens anders in je lichaam aan het kleed getrokken worden. Op de punten van het beschadigde bindweefsel ontstaan verklevingen en knopen. Dit is een soort littekenweefsel wat ontstaan is.

Voor degene die meer willen weten over hoe dit werkt, lees gerust verder. Voor wie hier voldoende informatie aan heeft, lees lekker verder bij de voordelen.

Self-Myofascial Release (SMR)

Om te begrijpen hoe SMR werkt is een basiskennis van de kinetische keten nodig. Zonder al teveel in detail te treden volgt hier een korte uitleg van deze kinetische keten. Hij bestaat uit een zacht weefselsysteem van spieren, pezen, ligamenten en fascia, een zenuwstelsel en gewrichten (Grigg P: Peripheral neural mechanisms in proprioception. Journal of Sports Rehabilitation 3, 1994). Dit werkt samen als een geïntegreerde functionele eenheid, en alle onderdelen zijn afhankelijk van elkaar. Als een van deze onderdelen niet goed functioneert, moeten andere onderdelen compenseren. Dit kan leiden tot overbelasting van weefsel, vermoeidheid, verstoorde beweegpatronen en uiteindelijk tot een opeenstapeling van blessures (Chaitow L: Muscle Energy Techniques. New York , Churchill Livingstone. 1997).

Er bevinden zich twee zenuwreceptoren in het skeletspierweefsel. Deze registreren veranderingen in de lengte van de spiervezels, en de snelheid van de verandering. Door deze zenuwreceptoren te stimuleren over een bepaalde drempel belemmert de spieractiviteit en vermindert de spierspanning, dit wordt autogene remming genoemd (Clark MA: Integrated Training for the New Millennium. NASM, Thousand Oaks. 2000). Dit proces zorgt voor een vermindering van pijn, herstel van normale spierlengte-spanningsrelaties en verbetert de functie van de spieren (Alter MJ: Science of Flexibility. Second Edition. Human Kinetics. 1996).

De voordelen van foamrollen

  • Kan spierspanning veroorzaakt door belasting, training en veroudering verminderen

  • Bevordert je balans en proprioceptie

  • Corrigeert disbalans in je spieren en houding

  • Verbetert de bewegingsvrijheid in je gewrichten

  • Bevordert neuromusculaire efficiency

  • Het is eenvoudig thuis te doen

  • Je voorkomt blessures

Wil je meer weten over het waarom van foamrollen en een ervaringen hoe dit voelt, schrijf je dan snel in voor de clinic foamrollen op 12 en 13 mei. Meer informatie en tickets via deze link. Of bestel direct een foamroller!.

Door |4 mei 2017|Blog|Reacties uitgeschakeld voor Waarom iedere sporter moet foamrollen